Igen, ez hosszú lesz. Mint Janikovszky Éván nevelkedett gyerek, csak egyféleképpen tudom kezdeni:
Az úgy volt...
...hogy kinőttük Fixit. Meg úgy, hogy mindig szerettem volna egy öreg autót, egy saját Balambért. Meg úgy, hogy imádom az angol autókat. Ha ezt az ember összerakja, kivonja belőle a pénzét, hozzáteszi a regadót, akkor lehet osztani-szorozni, de csak az a vége, hogy "te csak matchboxozzál, édes fiam!". Jó is az, egyszer majd csinálok egy fotóblog bejegyzést az utóbbi években vett és kapott játékautóimról, de azért az ember szeretne igazit is. Mivel elég sokáig ríttam, így Zsófi is beadta a derekát: egye fene, ha tényleg négyüléses, és bele lehet préselni a büdzsébe, akkor mehet.
Ötlet1: Valami veterán, ami stílusos, még megfizethető, kabrió és négyüléses (na jó, 2+2). Nem sok ilyen van, angolból gyakorlatilag nulla. Volt pár MG a 40-50-es években, aztán vége. Azok ma -ha egyáltalán kaphatók-, horror áron mehetnek, a klasszikus angol roadsterek (MG B, MG Midget, Triumph Spitfire) meg mind kétülésesek. Lehetne még MGB GT, de az meg nem kabrió. Az egyetlen szóba jöhető ugyan olasz, de szép. Ez a Fiat 124 Spider. A hátsó két ülés itt is jelképes, de a lányok még beférnek, főleg, hogy nálunk az elöl ülőknek nem kell sok hely. Aztán akárhogy is számoltam, kiderült, hogy két millió alatt nem állna meg a ház előtt a magyar rendszámmal, nevemre írva, úgyhogy fájó szívvel, de elevetettem.
Ötlet2: Kit car, itthon építve. Hogy mi az a kit car? Erre a lejobban a kitcar.hu összefoglalója adja meg a választ. Olyan, új, vagy gyári alkatrészekből összeépített hobby autó, amelyet részben, vagy egészben a tulaj épít magának. Persze meg lehet venni "készen", a kitet tervező és gyártó cég által összeépítve is, de az egyrészt elég snassz, másrészt embertelen drága. A belinkelt lap részletesen taglalja, hol és hogyan lehetetleníti el a szent magyar hatóság a hazai kit car építést. Egyetlen megoldás, ha az ember nem autót épít, hanem autót alakít át. Ilyenkor egy itthon már papírokkal rendelkező, alvázas autó -többnyire Kacsa, vagy Bogár- az alap, erre kerül fel a fém-műanyag karosszéria. Ekkor a kinti (EU-s) engedélyekre hivatkozva lehet engedélyt kapni az itthoni átalakításra, és a regadó is megúszható. (A kit car ab ovo kívül van minden EURO szabványon, tehát egy újonnan forgalomba helyezett, 2 L-es motorral szerelt autó regadója hárommillió forint.)
Körülnéztem, de a kitek többsége vagy zseniális, de akkor kétüléses (Pembleton, Burton), vagy négyüléses, de akkor elég rusnya szegény. (Deauville Canard, Cygnus)
Bogárra építettek volna itthon Morgan 4/4 koppintást, de sajns azt nem adta volna ki a malacpersely, és az engedélyeztetése sem volt "lejátszva".
Ötlet3: Használt kit car az angoloktól. Ha az ember talál egy 1,8 liter alatti (ilyenkor a donor általában egy MGB, vagy Triumph,esetleg egy kisebb Ford), legalább 15-20 éves autót, akkor a regadó megúszható 200-250 000 forintból, plusz a szállítás és egyéb költségek, de akkor is elviselhető. Ebbe az irányba kezdtem el turkálni. A szóbajöhető típusok, változatok és árak majd
folyt. köv...